Dromen van binnen uit zonder structuur

De laatste tijd  heb ik het gevoel dat ik stilsta, terwijl ik behoefte heb aan beweging.
Ik leef beheerst binnen de door mijzelf opgelegde structuur, alsof ik “vast” zit en niet verder kom.
Hoe kom ik “losser” te zitten en ga ik mijzelf minder onderdrukken.
Ik heb het verlangen om mijn intuïtie te volgen en mijn “denkwereld” minder op de voorgrond te zetten. Meer gaan voelen en minder rationeel zijn. Zonder de criticus in mijzelf dominant te laten zijn. De dromer is weinig rationeel, maar geeft wel drive en energie. En het is juist die energie die mij meer is gaan laten voelen waardoor ik van stilstaand water in een stroom terecht gekomen ben.
Ik merk dat ik meer van binnen naar buiten leef en minder van buiten naar binnen gericht ben. Dat betekent dat ik vanuit mijzelf aan het ervaren en observeren ben en minder vanuit de wereld om mij heen naar mijzelf kijk hoe het zou moeten zijn.

De dromen die ik gehad heb waren uiteindelijk grotendeels van buiten naar binnen gekeerd. Ik zette een beeld neer van hoe ik vond dat het moest zijn. Gericht op succesvol zijn als eigen ondernemer. Prachtige droom, maar niet realistisch als deze niet gevoed wordt van binnen naar buiten, vanuit de eigen energie en drive. Terwijl ik lange tijd gedacht heb dat het dat wel was.

De tijd is rijp voor de droom, die van binnen naar buiten gekeerd is, waarin ik mijzelf toesta om de structuur die ik gecreëerd heb los te laten en de energie en drive die in mijn onderbewuste zelf zit aan te boren in plaats van te onderdrukken.

Ik heb een stabiele basis, inkomen, een fijne relatie en geen zorgen. Het volgende doel is nog niet helder en anders dan ik mijzelf jaren heb voorgesteld.
Ik sta nu open voor mijn intuïtie, volg meer mijn emoties en leef minder volgens mijn verwachtingen.
En dat betekent dat in het dagelijkse leven de dingen vaak niet gebeuren zoals ik wil dat ze gedaan worden.
Wat bedoel ik daarmee?
Ik heb nagedacht over wat ik vind dat er gedaan moet worden. Thuis, met de buren, op mijn werk, in mijn familie.  En daar ging ik op sturen. Want mijn doel moest bereikt worden.
Maar daarbij vergat ik dat ik te maken heb met andere mensen die ook doelen hebben, die ze vaak nog niet helder hebben voor zichzelf. Door te sturen vanuit mijn doelen, vanuit de ratio, geef ik de anderen geen of weinig ruimte om hun eigen doelen helder te krijgen.
Als professioneel coach doe ik dat intuïtief, waardoor de gecoachte zijn of haar doelen gaat vormen, vanuit het gevoel en minder vanuit het hoofd.
Als professioneel consultant in mijn werk ben ik dat steeds meer gaan doen. Met ideeën komen, zonder teveel te sturen en de leiding te nemen. En de collega’s met wie ik werk de ruimte te geven om hun eigen doelen helder te krijgen. Resultaat is dat ik nauwelijks meer conflicten heb en veel meer waardering krijg voor wat ik doe. Terwijl ik minder hard werk en mijn “best” doe. En het voelt soms vreemd maar wel goed.
Als broer uit een gezin met een moeder met Alzheimer, die in een verpleeghuis woont, ben ik nog erg zoekende en lerende. Ik stuur nog teveel op mijn doelen.  Zo gaf één van mijn broers mij de feedback om wat flexibeler om te gaan met wat er gebeurt tussen ons broers. Ook al vind ik dat we goed moeten communiceren over wat we gaan doen, volgens plan, werkt dit tot nu toe maar gedeeltelijk. Daar heb je het weer, de opgelegde structuur.
We hebben besloten dat het ouderlijk huis in de verkoop gezet gaat worden. Wat zijn de stappen die genomen gaan worden? En dit proces verloopt vanuit mijn wereldbeeld gezien chaotisch en zonder veel overleg. Mijn broer gaf me inzicht door te zeggen dat ieder doet wat hij doet en als het bijdraagt aan het gezamenlijke doel om het huis te verkopen dan is het toch goed.
Daar waar we net met elkaar hadden besproken dat de tuin wellicht opgeknapt moet worden en dat we daar met de te kiezen makelaar over gaan spreken, ging mijn andere broer met zijn vrouw naar het huis van mijn moeder om de tuin aan te gaan pakken. Terwijl ik het doel had om dat uit te besteden na afstemmen met de makelaar en dat had ingebracht toen we aan het bespreken waren. Ik ging met mijn vrouw en mijn andere broer naar het huis en we waren allemaal verrast dat mijn broer en zijn vrouw met de tuin bezig waren. Verbolgen over het feit dat we dit niet hadden afgesproken.
Waar het op neer komt is dat mijn broer die met de tuin bezig was vanuit de beste intentie bezig is om het huis verkoopbaar te maken.
Mijn andere broer is toen gaan schoonmaken zodat het lekkerder ging ruiken, terwijl hij niet van plan was dat te gaan doen.
Ik heb mijn broers verteld dat ik er geen fijn gevoel bij had en ben met mijn vrouw mijn moeder gaan opzoeken en hebben wat kleding uit het huis gebracht. Verder pak ik de taken op, die in overleg bij mij neergelegd zijn.
Wat is de boodschap aan mijzelf: in het dagelijkse leven gebeuren de dingen vaak niet zoals ik wil dat ze gedaan worden. Hoe kan ik daar beter mee omgaan? Minder te willen werken aan een structuur. De anderen de ruimte te geven om op hun wijze invulling te geven aan het bereiken van hun doel.
Dat betekent niet dat ik mijn eigen doelen niet mag stellen. Ik mag daarin meer flexibel zijn en minder rigide.
Zo ook naar het op zoek gaan naar mijn droom in het leven.

Door van binnen uit naar buiten te leven geniet ik al een stuk meer. De kunst is dat ik met de flow meega zonder dat ik weet waar naar toe. Flexibel inspelen op wat er op mijn pad komt, mijn intuïtie volgen en te luisteren naar mijn emoties zonder ze te onderdrukken.

Abonneer je op de nieuwsbrief
“Los moeilijke dingen op als ze nog makkelijk zijn en Pak grote dingen aan als ze nog klein zijn”.

Neem contact op met jouw personal coach Arnoud Moraal. Je bent de moeite meer dan waard om in jezelf te investeren.

Over arnoudmoraal

Ik ben de vuurtoren die mensen begeleid om hun weg te vinden en te lopen. Zodat ze gaan doen wat ze echt willen doen. Met passie en zich daarin GOED voelen
Dit bericht werd geplaatst in intuïtie, NLP, persoonlijke ontwikkeling, TA, Transactionele Analyse en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

