Hoe reageer jij?

Hoe reageren we in situaties ?Wat gebeurt er dan?

Situatie 1: Angst voor gebeurtenis
Ik ging twee weken geleden met vrienden naar de Efteling. Ik heb een enorme behoefte om in alle achtbanen en dergelijke te gaan. Maar ik durf niet zo goed. En als je dan met mensen bent die niet van het echte werk houden dan gebeurt het niet. Dat was de laatste keren. Maar nu ging ik ging dus met vrienden met jonge kinderen die nergens bang voor zijn. Dus die smoes was er niet meer.

Ik ben er wel dagen mee bezig geweest. Wat ga ik doen? Durf ik of wil ik liever niet? Net als jaren geleden in Duinrell. We mochten niet in de MadmIll omdat het zoontje van mijn vriend te klein was. Ik was me toch opgelucht.
Ik heb deze keer in de Efteling met NLP mijn angst kunnen neutraliseren. En het heeft gewerkt.
Eerst in de Vliegende Hollander. Met een noodgang met de boot naar beneden dan dan nog een stukje achtbaan. Dat had ik niet verwacht dus kon ik met er niet te druk om maken, want er was geen tijd meer voor.
Les 1 hoe onbevangener je bent hoe minder angstig het is.

Daarna in Joris en de Draak (houten achtbaan): in de wachtrij werd ik gespannen. Weer NLP gebruikt en licht gespannen ging ik het karretje in. Houden het riempje en de beugel het wel? Het ging zo snel dat ik geen tijd had om bang te zijn. Het was voorbij voordat ik er erg in had. Het was leuk.
Les 2 de angst van te voren is erger dan de belevenis zelf.

Daarna in de Python (de achtbaan met 2 loopings en 2 kurketrekkers). En de spanning bouwde weer op. Maar ik was al zo trots dat ik wel ging. Gelukkig een korte wachtrij. Al dat gillen wat ik hoor helpt niet echt om mijn angst te lijf te gaan. Ik bedacht me hoe eng ik het jaren geleden had gevonden. Maar nooit meer erin geweest (gedurfd?). Nu met de kinderen van onze vrienden en onze vriendin. Onze vriend en mijn vrouw gingen niet mee. Met gierende zenuwen in de wachtrij. Ik moet zeggen dat de NLP wel helpt, maar de spanning er nog wel is. Toen het karretje in. Naar boven getakeld worden en over het park uitkijkend wist ik dat er geen weg terug meer was. En dat hielp wel. Ik zei nog toe we naar beneden gingen racen tegen mijn vriendin daar gaan we. Ik was verrast hoe leuk ik het vond. En lang zo eng niet als ik me herinnerde. Sterker nog gewoon gaaf!
Les 3 mijn angst weerhoudt mij er van om te genieten van ervaringen.

Terug bij de anderen stelde ik voor nog een keer in de Python te gaan. Nu was de angst nagenoeg helemaal verdwenen. Ik heb genoten en mijn armen in de lucht gehouden!
Les 4 zonder angst ontspan ik meer en geniet ik er met volle teugen van.

Overwin je angst in de Efteling

Situatie 2: Met elkaar een klus klaren

Laatst gaf ik een workshop Procesmatig werken in een organisatie die nog niet zo denkt en werkt.
Ik heb de deelnemers anders laten kijken, luisteren en denken. Door met elkaar naar foto’s te kijken waar je verschillende dingen in kan zien.  De aha belevingen waren volop aanwezig.
Les 4 door open te staan voor wat je ziet ga je meer zien.
Les 5 door met elkaar in een team of groep te kijken naar een situatie kan deze vanuit meerdere gezichtspunten bekeken en benaderd worden wat een beter resultaat oplevert.
Daarna kregen de deelnemers twee breinopdrachten per groepje van 2-3 man. Onder tijdsdruk van 5 minuten hoe pakken ze het aan? Hoe passen ze het zojuist geleerde “anders” kijken toe?
Wat kwam naar voren: De opdracht was onduidelijk. Focus op het resultaat niet op de weg erheen. Men voelde de druk en kon daardoor niet meer denken. En dat was mijn schuld! De verrassing was daar dat anders kijken ze enorm had geholpen als het zou zijn toegepast.
Les 6 maak een plan wie doet wat in welke volgorde gaat je helpen om naar het resultaat te komen.
Les 7 als je doet wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg.
Les 8 als ik de opdracht niet begrijp dan kan ik vragen stellen.

Als laatste opdracht kreeg de groep als geheel een opdracht en werd deze door 2 groepsleden geobserveerd. De deelnemers maken twee rijen en steken kun wijsvinger naar voren. Ze krijgen met elkaar een lat op hun wijsvingers gelegd. Doel en regels zijn dat ze de lat op de grond moeten krijgen zonder dat ze het contact met de lat verliezen.
Wat gebeurde er? Hilariteit. De lat gaat omhoog in plaats van naar beneden. Het lukte niet. Deelnemers raakten gefrustreerd, haakten af. Spontaan nam iemand de leiding. Naar de observaties van de observanten werd nauwelijks geluisterd laat staan iets mee gedaan. Men ging als een kip zonder kop aan de gang. Als iets niet lukte dan doen ze het opnieuw op dezelfde wijze. Zonder te evalueren waarom het niet lukte en wat er anders kan worden gedaan. Als de opdracht onduidelijk is dan vraagt men niet naar wat men niet begrijpt, maar is de opdracht niet goed door mij uitgelegd. Er worden heel veel aannames gedaan zonder deze te toetsen. Als ik als trainer iets zegt dan wordt dit klakkeloos aangenomen. Ook al hebben de deelnemers twijfels.
Les 9 Wanneer je creatief bent in je keuzen, dan heb je altijd keus in elke situatie.
Les 10 Wanneer ik mijn ervaringen en gevoelens deel met de anderen dan kunnen we er als groep ons voordeel mee doen
Les 11 De weg naar het resultaat is minstens zo belangrijk als het resultaat zelf.
Les 12 Als je met elkaar de tijd neemt om een plan te maken, rollen te verdelen en tijdens het uitvoeren de tijd neemt om te evalueren wat goed en wat fout gaat is het behalen van het resultaat een stuk eenvoudiger.
Les 13 Als je naar jezelf durft te kijken, jouw rol en houding in het proces, dan ga je ervaren dat je veel meer invloed hebt op het resultaat dan dat je in eerste instantie dacht.
Les 14 Als ik iets niet begrijp dan kan ik altijd om verduidelijking vragen
Les 15 Interpretaties zijn gevaarlijk omdat ze je mogelijkheden verkleinen.
Les 16 Toetsen van interpretaties helpt je om je inzicht te vergroten
Les 17 Wanneer je een opdracht krijgt dan heb je altijd de keuze om te bepalen wat je ermee doet.
Les 18 Wanneer je luistert naar je intuïtie, gevoel en gedachten dan ga je ervaren dat je  meer ziet en ervaart dan dat je zelf dacht.
Les 19 Door kritisch naar jezelf te durven kijken en eerlijk naar jezelf te zijn ga je steeds meer ervaren dat je beter gaat presteren.

We leggen de lat te hoog

Wanneer je je angsten los wilt laten en meer wilt genieten , als je met of in je team of groep meer procesmatig wilt leren samenwerken en daarbij naar jezelf durft te kijken en eerlijk naar jezelf te zijn, neem dan contact op met jouw personal coach Arnoud Moraal. Je bent de moeite meer dan waard om in jezelf te investeren.

Over arnoudmoraal

Ik ben de vuurtoren die mensen begeleid om hun weg te vinden en te lopen. Zodat ze gaan doen wat ze echt willen doen. Met passie en zich daarin GOED voelen
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

