Authentiek zijn

Authentiek zijn

Wat is dat eigenlijk?
Betrouwbaar, echt, oorspronkelijk, origineel zijn de woorden
die ik tegenkom.
Waarom vinden mensen het belangrijk om authentiek te zijn?
Wat vind jij?

Ik wil graag authentiek zijn omdat ik het belangrijk vind
mijn eigen dingen te doen op mijn eigen wijze.  Je kunt dat eigenwijs noemen. Zolang je anderen respecteert en in hun eigenwaarde laat is er niets mis met jezelf zijn en in je eigen kracht staan.

Wanneer je in je werk situaties tegenkomt waarin je handelt omdat je vindt dat het zo hoort mag je jezelf afvragen hoe je nu eigenlijk echt zou willen reageren.

Wie herkent situaties waarin je over je heen hebt laten lopen? En daar eigenlijk best boos over bent. En waarschijnlijk richting de personen die over je heen gelopen hebben.
De vraag is hoe je het zodanig anders kunt doen dat je er met trots op
kunt terugkijken?
Het heeft te maken met voor jezelf zorgen, je eigen grenzen kennen. Het samenspel tussen de ontwikkeling van interne grenzen van jezelf en externe grenzen tussen jezelf en anderen.

Afgelopen maand overkwam mij op dit vlak het volgende.

Ik werk op een project waarin ik verantwoordelijk ben voor de oplevering van een bepaald product.
Ik heb mijn planning opgeleverd volgens welke er geleverd gaat worden. En deze viel binnen de deadline. Toen kreeg ik te horen dat er een week eerder geleverd moest worden. Dit kwam voor mij uit de lucht vallen. Ik heb aangegeven dat dit niet kon zonder kwaliteitsverlies van het product. De reactie was  buiten proportioneel. Ik ben onder druk gezet met veel verbaal geweld en beschuldigingen op een voor mij respectloze wijze. Ik was zeer boos op de persoon in kwestie.

Maar ik besefte mij dat dit niet de eerste keer was in mijn leven en zelfs een herkenbaar patroon.
Er kon gepraat worden over hoe verder, maar ik wilde het hebben over wat er was voorgevallen. Ik besefte dat mij grenzen ruimschoots waren overschreden.
Ik liet dat gebeuren. Ik deed dat zelf. Ik beschermde mijzelf niet of
nauwelijks.
Ik ben mijn grenzen duidelijk gaan maken. Ik wilde excuses  voor wat er gebeurd was. Als ik deze niet zou krijgen dan ging ik vertrekken.
Bij mijzelf blijven in mijn eigen kracht staan, mijzelf beschermen en de
consequenties trekken en de verantwoordelijkheid nemen voor het voor mijn
grenzen staan.
Dat kan toch niet? Zo reageer je toch niet? Dat is rigide!  Je kiest toch wel voor behoud van werk? Voor veiligheid?
Maar waar het hier om draait is wie het patroon in stand  houd en niet meer loyaal naar zichzelf is? Zijn eigen onveilige situatie in stand houdt!

Boos op de ander zijn en geen verantwoordelijkheid nemen haalde me jaren uit mijn balans. Door nu wel mijn grenzen aan te geven, de verantwoordelijkheid  voor mijzelf te nemen en de keuze te maken die daarbij hoort. In dit geval de keuze maken om op te stappen maakte dat ik enorm in mijn eigen kracht kwam te staan.

Niet meer ingaan op uitnodigingen tot spelletjes. Niet meer
op de inhoud van het incident ingaan maar op het proces. Ik was niet
bespeelbaar meer en dat was erg lastig. Het blijft vanaf nu doorgaan en het is
lastig maar ik ga professioneel door waar de ander dat niet meer doet.

Ik deel dit verhaal met jullie omdat ik gemerkt heb hoe geweldig het is om goed voor jezelf te zorgen en in je eigen kracht te staan door de verantwoordelijkheid te nemen voor mijzelf en deze niet meer bij de
ander neer te leggen. Wil jij weer loyaal naar jezelf worden en trots in de
spiegel naar jezelf kunnen kijken en in je kracht te staan?

Het is niet gemakkelijk om in je eigen kracht te staan, omdat je regelmatig er alleen voor staat. Je krijgt geen steun van anderen of alleen als je samen met ze bent. Weet dan dat je niet in de juiste omgeving ziten dat je meer verdient!

Het gaat er niet om dat je gezien wordt door anderen maar
dat je voor jezelf staat en daarom gezien wordt!

Maak vandaag of morgen de keuze voor jezelf. Ik wil je
vuurtoren zijn op de nieuwe weg die je gaat zoeken en er daarna over gaat
lopen.

Zie het aanbod aan coaching en trainingen van Moraal Resultaatgericht Coachen. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling!

Abonneer je op de nieuwsbrief.

Hoe ga jij om met het bewaken van je grenzen en de
verantwoordelijkheid voor jezelf nemen? Deel het  en je zult versteld staan van de mogelijkheden die je hebt en de keuzes die je kunt maken.

Over arnoudmoraal

Ik ben de vuurtoren die mensen begeleid om hun weg te vinden en te lopen. Zodat ze gaan doen wat ze echt willen doen. Met passie en zich daarin GOED voelen
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijke ontwikkeling en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Authentiek zijn

  1. karinvt zegt:

    Hoi Arnoud,
    Het is zeker niet gemakkelijk om in je eigen kracht te staan omdat er altijd in je achterhoofd dat stemmetje zit dat zegt; ‘wat vinden anderen ervan en wat zullen de consequenties zijn?’ Maar uiteindelijk wanneer je bij jezelf blijft en voor jouw waarden blijft staan en opkomt kom je er uiteindelijk veel sterker uit. No mather what others say, think or do.

    Met een muzikale groet,
    Karin

  2. arnoudmoraal zegt:

    Fijn om te horen dat je er altijd weer sterker uitkomt. Ook dat hoort bij in mijn kracht blijven staan.

  3. Joost van Haren zegt:

    Hoi Arnoud,

    Bedankt voor dit mooie, herkenbare en leerzame artikel! Ik heb zelf ook mogen ervaren hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. We hebben het hier samen wel eens over gehad. Dat is lang niet altijd gemakkelijk omdat je hierin wordt tegengehouden door eigen overtuigingen, overlevingsmechanismen, etc. Inmiddels weet ik steeds beter voor mezelf te zorgen zonder dat dit ten koste gaat van anderen. Het gaat bovenal om duidelijkheid geven. Mooi ook dat je je in dit artikel kwetsbaar durft op te stellen en bedankt dat je me deelgenoot hebt gemaakt van bovengeschetste situatie. Ik hoop van harte dat we elkaar vaker gaan tegenkomen, wellicht bij gemeenschappelijke opdrachtgevers!

    Hartelijke groet,
    Joost

Geef een reactie

